Bumerang

13 Kasım 2011 Pazar

Bursa Yeşil Cami

        Bursa'ya gittiğimde bir gün internetten Bursa'da gezilecek yerlere bakıp kendimce bir plan yaptım. Bütün bir günümü ayıracak şekilde notlarımı aldım ve çıktım yollara.Sora sora Bağdat bulunurmuş,ben de aradığım yerleri buldum. Akşam müzelerin kapanma saatine kadar zaman nasıl geçti anlamadım.Elimde fotoğraf makinası,durmadan resim çekiyorum. Her müzede fotoğraf çekimine izin vermedikleri için görevlilere soruyorum.Beni bu arada gazeteci sandılar. Benden başka da gezen yok.Ben de böyle yerlere merakım olduğunu,çektiğim fotoğrafları internet sayfamda paylaştığımı,böylece ülkemin güzelliklerini başkalarının da görmelerini sağladığımı anlattım.O gün önce Anadolu Arabaları Müzesi'ne, oradan İslam Eserleri Müzesi'ne, Yeşil Türbe ve Yeşil Cami'ye, Bursa Kent Müzesi'ne ,en son da Tarihi Irgandı köprüsüne gittim. Akşam eve geldiğimde de kıpırdayacak halim yoktu. İşte size bu gezimdeki gittiğim yerlerden Yeşil Cami'yi tanıtmaya çalışayım.
        
        Bursa'nın simgesi haline gelen Yeşil Cami bir Osmanlı eseri olup 1419 - 1420'de Çelebi Mehmet tarafından yaptırılmış. Bursa'da Yeşil semtinde bulunmakta.Bu eser cami,türbe,medrese,imaret ve bunlara 1485 yılında eklenen hamamdan meydana gelmiş.Bu yapı topluluğunun mimarı Hacı İvaz Paşa.Nakkaşlığını İlyas Ali oğlu Ali,ahşap işlerini Tebrizli Ahmet oğlu Hacı Ali, çini işlerini de Mehmet mecnun yapmış.
        Planı ters T şeklinde olup iç kısmı 8 bölüme ayrılmış. Mihrabın bulunduğu kubbeli kıble eyvanıyla yan eyvanlar,ortadaki üzeri kubbeli esas mekana açılıyor.Esas mekanın ortasında bir şadırvan var.
     
                                                     
        Yeşil Cami içindeki çiniler, Osmanlı çiniciliğinin en güzel örnekleri olarak gösteriliyor.Çinilerde renkli sır tekniği kullanılmı.,cami adını da buradan alıyor.
                                                                         
        Giriş kapısının üzerinde bulunan kitabede , Ahi Beyazit oğlu Vezis Hacı İvaz Paşa'nın ,Çelebi Sultan Mehmed'in emriyle bu caminin planını çizip ölçülerini tesbit ettiğini ve süslerini ısmarladığını okuyoruz.
         Caminin bütün duvarları 3 m. yüksekliğe kadar koyu yeşil, açık ve koyu mavi çinilerle kaplı.Büyük mihrabı baştan başa çinilerle örtülü.Mihrabın ortası beş köşeli beyaz, açık ve koyu mavi,siyah ve altın renkli çini kabartmalardan meydana gelmiş.
         
        Bursa'ya gezmeye gelirseniz Yeşil Cami ve yeşil Türbe'yi görmeden gitmeyin.Anlatması,tanıtması benden gezmesi sizden olsun.

2 yorum:

  1. Ayyy, bende çok istiyordum buraları görmeyi..

    Sevgiler,

    Bengi

    YanıtlaSil
  2. Ne güzel anlatmışsınız, bilgiler paylaşmışsınız.
    Bir sonraki sefere bakarsınız birlikte gezeriz:)
    (Bursa`da yaşıyorum. Başka yerler görmek ve bilmek isterseniz seve seve yardımcı olurum.)

    YanıtlaSil