Bumerang

15 Kasım 2013 Cuma

İstanbul -Kapalıçarşı

     İstanbul seyehatlarımdan birisinde defalarca gittiğim ama bir türlü fotoğraf çekmediğim Kapalıçarşı'ya gidip çekim yapmak istedim.Üstelik yürümeyi çok sevdiğim için her yere yürüyerek gidip bilmediğim yerleri de görmüş oldum.Yenikapı'dan Kumkapı'ya kadar yürüdüm. Kumkapı'yı görmemiştim.Bütün sokaklar balıkçı restoranları ve masalar sokaklarda hazırlanmış. Oradan yürüyerek Beyazıt Meydanı'na çıktım.Kapalıçarşı'ya girip gezmeye başladım. Elimde fotoğraf makinem başladım fotoğraf çekmeye.Oradan geze geze Mahmutpaşa'ya çıktım, yine etraf seyrede seyrede Eminönü Mısır çarşısı'nın arka taraflarına kadar geldim. Biraz çarşıda gezdim, Mısır çarşısı'na girerek Eminönü'ne çıktım. Vapura binerek ver elini Üsküdar. İşte bu gezme sırasında incelediğim Kapalıçarşı'yı da anlatmak istedim.
   
     Kapalıçarşı,dünyanın en büyük ve en eski kapalıçarşılarından birisi.Gün içinde en yoğun zamanlarında insan sayısının 500 bin olduğu söyleniyor.

     Kapalıçarşı'nın temeli 1461 yılında atılmış.30.700 metre karelik bir alanda  66 kadar sokağı,4000 kadar dükkanı ile kapalıçarşı mutlaka görülmesi gereken bir yer. Zaten ne zaman gitsem çok kalabalık insan gruplarıyla karşılaşıyorum. Yerli yurttaşlarımız kadar yabancılar da çok fazla.Kapalıçarşı'nın içinde son zamanlara kadar  5 cami,1 okul,7 çeşme,10 kuyu,1 sebil,1 şadırvan,24 kapı,17 han varmış.Fatih Sultan mehmet tarafından yaptırılmış.15.yy.dan kalan kalın duvarlı, bir dizi kubbe ile örtülü eski iki yapının etrafı sonraki yüzyıllarda gelişen sokakların üzerleri örtülerek, ekler yapılarak bir alışveriş merkezi haline getirilmiş.
     Geçmişte burası her sokağında belirli mesleklerin yer aldığı ve bunlarında, el işi imalatının sıkı denetim altında bulundurulduğu,ticari ahlak ve törelere çok saygı gösterilen bir çarşıymış.Her türlü değerli kumaş,mücevherat,silah,antika eşya,konusunda nesillerce uzmanlaşmış aileler tarafından tam bir güven içinde satışa sunulurmuş.Geçen yüzyılın sonlarında deprem ve birkaç büyük yangın geçiren Kapalıçarşı eskisi gibi onarılmışsa da geçmişteki özellikleri değişmiş.
     Bütün dükkanların genişliği aynı olacak şekilde inşa edilmiş.Her sokakta ayrı ürünün ustaları loncalar halinde bulunurmuş (yorgancılar, terlikçiler vb.) Satıcılar arasında rekabet kesinlikle yasakmış.Hatta bir usta, tezgahını dükkanın önüne çıkarıp kalabalığa göstererek ürün işleyemezmiş. Ürünlere devletin belirlediğinden yüksek fiyat verilemezmiş. Günümüzde birçok sokaktaki dükkanlar fonksiyon değişikliğine uğramış.Yorgancılar, terlikçiler, fesçiler gibi meslek grupları sadece sokak isimleri olarak kalmış.Çarşının ana caddesi sayılan sokakta çoğunlukla mücevherat dükkanları,buraya açılan yan sokakta ise altıncılar var, hatta ben gezerken bu sokaklarda bağıran insanlar vardı, ne yapıyorlar diye dikkatle baktım,meğerse altın borsasının bulunduğu yermiş.












Hiç yorum yok:

Yorum Gönder