Bumerang

21 Haziran 2011 Salı





İZMİR - AGORA 

     İzmir'e her gittiğimde  buraya gitmek isterdim ama bir türlü zamanımın yetersizliğinden dolayı gidemedim. En sonunda bazı işlerimi ertesi güne bırakarak  hava sıcak olmasına rağmen gidip gezdim ve sizler için bir şeyler yazdım. Umarım ilginizi çeker.

     Agoranın kelime anlamı ''şehir meydanı,pazar yeri,çarşı ''demekmiş.Ticari,siyasi,adli işlevi olan agora aynı zamanda sanatın yoğunlaştığı ,anıtların,sunakların bulunduğu yer. Burası için Tüccarların kalbi deniyor.
      Kemeraltı'nda dolaştıktan sonra  Basmane tarafındaki sokaktan  çıkarsanız ve sağ tarafa doğru yürürseniz Agoranın tarihi yapısını görüyorsunuz. Burası namazgah denilen semtte bulunuyor ve Roma döneminden kalma bir yer.(M.S. 2. yy.)
     Şehir planına göre merkeze yakın 3 kat halinde yapılmış. Okuduğum kaynağa göre İzmir Agorası İon agoralarının en büyüğü ve en iyi korunmuş olanı.
     1932-1941 yılları arasında  yapılan ilk dönem kazılarında  büyük bir bölümü ortaya çıkarılan agorasının dikdörtgen bir şekilde,ortada geniş bir avlu etrafında  sütun ve kemerler üzerine inşa edilmiş üç katlı ve  önünde merdiveni olan  bileşik bir yapı olduğu  anlaşılmış.
     Uzun yıllar aradan sonra  1996 yılında son dönem kazıları yeniden başlamış.
Agoranın kuzey kapısının bulunmasıyla çok önemli eserler ortaya çıkarılmış.Burada bulunan Tanrıça vesta kabrtmasının ilk dönem kazılarında çıkarılan Zeus sunağının devamı olduğu anlaşılmış.Ayrıca Tanrı hermes, Dionysos,Eros,Herakles heykelinin yanısıra birçok erkek,kadın ,hayvan heykeli,kabartma,figürin,mermer,taş,cam,kemik,maden ve  pişmiş topraktan eserler çıkarılmış.
     Benim en çok ilgimi çeken yer  yerin altında yuvarlak kemerli sütunların olduğu bölüm.

     Ben arkeolog, sanat tarihçi değilim ama  bu alanlara çok fazla ilgi duyan (1976 yılında İst. Üni. Sanat tarihi bölümünü kazandığım halde o yıllardaki öğrenci olayları nedeniyle ailem beni göndermedi. Ben de sınıf öğretmeni olarak hayatımı devam ettirdim. Bu alandaki ilgimi de açtığım blog sayfamda devam ettirmeye çalışıyorum.) birisi olduğum için buraları gezmeden önce araştırma yapıp gerekli bilgileri alarak gidiyorum. Ayrıca  kapıda verilen broşürlerden de bu yazıları hazırlarken yararlanıyorum.





















































Hiç yorum yok:

Yorum Gönder